Il capitale culturale - 2024
Risultato della ricerca: (72 titoli )
Abitare la città, abitare il quartiere la percezione del benessere nella città di Matera / Living the city, living the neighbourhood: the perception of well-being in the city of Matera |
Il capitale culturale - 2024
Archeo-Cuba: archeologia e sostenibilità ambientale. Studio e conoscenza degli aspetti storici, archeologici e naturalistici finalizzati ad una gestione eco-sostenibile in siti cubani / Archeo-Cuba: archaeology and environmental sustainability. Study and knowledge of historical, archaeological and naturalistic aspects aimed at eco-sustainable management in Cuban sites |
Il capitale culturale - 2024
Arte e zucchero. La Prima Mostra Corporativa alla Fiera di Padova nel 1934/Art and Sugar. The First Corporate Exhibition at the Padua Fair in 1934 |
Il capitale culturale - 2024
Centro e periferie della tutela negli anni Settanta. Sabino Iusco soprintendente in Basilicata (1971-1977)/Center and peripheries of protection in the 1970s. Sabino Iusco superintendent in Basilicata (1971-1977). |
Il capitale culturale - 2024
Città fantasma? Lo scarto paesaggistico di Poggioreale/Ghost towns? The landscape discrepancy of Poggioreale |
Il capitale culturale - 2024
Le Comunità Energetiche Rinnovabili quali strumento e modello per una gestione condivisa del patrimonio culturale / Renewable Energy Communities as an instrument and model for shared management of cultural heritage |
Il capitale culturale - 2024
Coniugare agricoltura, comunità ed economia circolare: GIAHS e NIAHS cileni per la conservazione dinamica del patrimonio paesaggistico rurale in aree marginali / Combining agriculture, community, and circular economy: Chilean GIAHS and NIAHS for the dynamic conservation of rural landscape heritage in marginal areas |
Il capitale culturale - 2024
La conservazione preventiva, programmata e partecipata dei beni culturali in ottica circolare. Casi studio e sfide aperte nel progetto Basilicata Heritage Smart Lab / Preventive, planned and participatory conservation of cultural heritage in a circular perspective. Case studies and open challenges in the Basilicata Heritage Smart Lab project |
Il capitale culturale - 2024
Dal Museo Provinciale di Catanzaro al MARCA - Museo delle Arti: documenti per la storia della raccolta dalla sua fondazione a oggi / From the Provincial Museum of Catanzaro to the MARCA - Museum of Arts: documents for the history of the collection from its foundation to the present day |
Il capitale culturale - 2024
Daniele Di Cola (2023), CRITODISEGNO. Le annotazioni grafiche di Carlo Ludovico Raggianti: strumenti per una critica visiva, Fondazione Ragghianti studi sull'arte: Lucca, 256 pp. |
Il capitale culturale - 2024
L’educazione alla cura nella economia circolare. La heritage community degli “Amici delle Marcite” per la conservazione dinamica e partecipata di un paesaggio agrario / Care education in the circular economy. “The Marcite Friends” heritage community for the dynamic and participatory conservation of an agrarian landscape |
Il capitale culturale - 2024
Elena Borin (2023), Sustainability Reporting in Museums, Roma: Eurilink, 184 pp. |
Il capitale culturale - 2024
Enhancing local cultural heritage and milieu to promote the wine industry and tourism. Light and shade from the Climats du Vignoble de Bourgogne |
Il capitale culturale - 2024
Enrico Maria Dal Pozzolo (2021), Lorenzo Lotto. Catalogo completo dei dipinti, Milano: Skira, 621 pp. Corrado Benigni, Mauro Zanchi, a cura di (2023) Lorenzo Lotto. Lettere: corrispondenze per il coro intarsiato, Roma: Officina Libraria, 287 pp. |
Il capitale culturale - 2024
From Research to Dissemination. An Experimental Project of Community Archaeology at the Archaeological Park of Ancient Ostia = From Research to Dissemination. An Experimental Project of Community Archaeology at the Archaeological Park of Ancient Ostia / Dalla ricerca alla divulgazione. Un Progetto sperimentale di archeologia di comunità al Parco Archeologico di Ostia Antica |
Il capitale culturale - 2024
La gestione del patrimonio culturale come processo circolare aperto / Cultural heritage management as an open circular process |
Il capitale culturale - 2024
Giovan Battista Fidanza (2022), Andrea Sacchi and Cardinall del Monte. The Rediscovered Frescoes in the Palazzo di Ripetta in Rome, London: Ad Ilissum, 132 pp. |
Il capitale culturale - 2024
The maker behind the artist. An analysis of artistic craftmanship in the production of contemporary artworks in Italy |
Il capitale culturale - 2024
Narrare il patrimonio locale valdostano: il progetto media/Narrating the local heritage of Valle d'Aosta: the media project |
Il capitale culturale - 2024
“Osservatorio Museale Regionale”: metodologie e linee di sviluppo per il monitoraggio degli istituti culturali della Campania / Regional Museum Observatory: Methodologies and Lines of Development for the Monitoring of Cultural Institutions in Campania |
Il capitale culturale - 2024
Il patrimonio urbano di interesse religioso: da sistema ridondante a risorsa pianificata / The urban heritage of religious interest: from a redundant system to a planned resource |
Il capitale culturale - 2024
Riflessioni e prospettive: un’analisi dei visitor studies in Italia attraverso una revisione della letteratura / Reflections and perspectives: an analysis of visitor studies in Italy through a literature review |
Il capitale culturale - 2024
Il Rinascimento di Bernard Berenson (visto da Genova): Laura Gropallo e un ‘ritratto' per Nuova Antologia / The Renaissance by Bernard Berenson (seen from Genoa): Laura Gropallo and a ‘portrait’ for Nuova Antologia |
Il capitale culturale - 2024
Ripartire dalle Comunità. Il progetto Linea Galla Placidia tra economia circolare e sviluppo sostenibile / Starting from the communities. The Linea Galla Placidia project between circular economy and sustainable development |
Il capitale culturale - 2024
The role of architectural heritage in the National Strategy for Inner Areas: evidence from the project areas |
Il capitale culturale - 2024
Un semisconosciuto episodio di Francesco Solimena letterato, accademico inculto (ovvero antiniano) / A little-known case concerning Francesco Solimena as a poet, academic of the “Inculti” (or “Antiniani”) |
Il capitale culturale - 2024
Il settore della ceramica in Sicilia: un sub-sistema tra economia e valorizzazione / The ceramics sector in Sicily: a sub-system between economy and valorisation |
Il capitale culturale - 2024
Silvia Massa (2022), Prints, Drawings, and the Museum. Gabinetti Disegni e Stampe in Italy, 1861-1909 |
Il capitale culturale - 2024
Soluzioni politiche e non tecnocratiche per i beni culturali. Relazione introduttiva / Political and non-technocratic solutions for cultural heritage. Introductory report |
Il capitale culturale - 2024
The use of Islamic-inspired fabrics in the Virgin with Child and Saint John by Joan de Borgonya at the Museu Nacional d’Art de Catalunya = The use of Islamic-inspired fabrics in the Virgin with Child and Saint John by Joan de Borgonya at the Museu Nacional d’Art de Catalunya / L'uso di tessuti di ispirazione islamica nella Vergine con Bambino e San Giovanni di Joan de Borgonya al Museu Nacional d'Art de Catalunya |
Il capitale culturale - 2024
Ancona nell’Alto Medioevo. Per l’indagine di due arredi liturgici attraverso lo studio della fotografia storica di primo Novecento/Ancona in the Early Middle Ages. For the Investigation of two Sacred Furnishings through the Study of Historical Photography from the Early Twentieth Century: = Ancona in the Early Middle Ages: |
Il capitale culturale - 2024
Anversa 1930: l’Italia all’ “Exposition Internationale Coloniale, Maritime et d'Art Flamand”/Antwerp 1930: Italy at the 'Exposition Internationale Coloniale, Maritime et d'Art Flamand'. = Antwerp 1930: Italy at the 'Exposition Internationale Coloniale, Maritime et d'Art Flamand'. |
Il capitale culturale - 2024
Gli arredi marmorei della pieve di S. Stefano in Tegurio (Ravenna)/The marble furnishings of the parish church of S. Stefano in Tegurio (Ravenna) = The marble furnishings of the parish church of S. Stefano in Tegurio (Ravenna) |
Il capitale culturale - 2024
Bernard Berenson e “the great Morelli”: dipinti, musei, amici a Milano e in Lombardia, 1891-1913 / Bernard Berenson and "the great Morelli": paintings, museums, friends in Milan and Lombardy = Bernard Berenson and "the great Morelli": paintings, museums, friends in Milan and Lombardy |
Il capitale culturale - 2024
Convergenze interdiscipliari. Studi sulla scultura policroma di età barocca in Italia meridionale: un bilancio e una verifica di metodo / Interdisciplinary Convergencies. Studies on polychrome sculpture of the Baroque age in southern Italy: a balance sheet and methodological verification. = Interdisciplinary convergencies. Studies on polychrome sculpture of the Baroque era in southern Italy: a balance sheet and methodological verification |
Il capitale culturale - 2024
Il digitale nei musei e istituti similari in Italia: una ricerca sui livelli raggiunti e gli indicatori per monitorare le tendenze future / Digital in museums and similar institutions in Italy: a research on the levels achieved and the indicators to monitor future trends = Digital in museums and similar institutions in Italy: a research on the levels achieved and the indicators to monitor future trends |
Il capitale culturale - 2024
Gli eccessi ed i rischi della condizione postmoderna: dalla globalizzazione alla digitalizzazione ed il rischio delle Non Cose / The excesses and risks of the post-modern condition: from globalisation to digitalisation and the risk of Non-Things = The excesses and risks of the post-modern condition: from globalisation to digitalisation and the risk of Non-Things |
Il capitale culturale - 2024
Il capitale culturale - 2024
Immagini di un “Salotto moderno”. Un documento visivo sulla diffusione della cultura Liberty a Napoli/Images of a ‘Modern Salotto’. A visual document on the spread of Art Nouveau culture in Naples = Images of a ‘Modern Salotto’. A visual document on the spread of Art Nouveau culture in Naples |
Il capitale culturale - 2024
Intorno alle sfortune mantovane di Bernardo Gallizioli: lo stacco della Madonna in trono col Bambino e donatori di Santa Maria della Vittoria/Around the Mantuan misfortunes of Bernardo Gallizioli: the detachment of the Madonna Enthroned with Child and Donors in Santa Maria della Vittoria = Around the Mantuan misfortunes of Bernardo Gallizioli: the detachment of the Madonna Enthroned with Child and Donors in Santa Maria della Vittoria. |
Il capitale culturale - 2024
Making sense of “heritage” from the bottom-up. An exploration of the places and spaces of Marghera (Venice, Italy) = Making sense of “heritage” from the bottom-up. An exploration of the places and spaces of Marghera (Venice) |
Il capitale culturale - 2024
Models of cultural tourism development in peripheral territories. Insights from the In Luce funding programme = Promoting the cultural and tourist development of peripheral territories: insights from the “In Luce” funding program |
Il capitale culturale - 2024
Nel “gelido vento di una giornata d’autunno”: storia di una collezione e della “fatale continuazione” dei luoghi e delle cose / In the ‘chill wind of an autumn day’: story of a collection and the ‘fatal continuation’ of places and things = In the ‘chill wind of an autumn day’: story of a collection and the ‘fatal continuation’ of places and things |
Il capitale culturale - 2024
Novità per Francesco Ruschi tra Dolfin e Zaguri. Problemi di conservazione e proposte per un recupero veneziano / News for Francesco Ruschi between Dolfin and Zaguri. Conservation problems and proposals for a Venetian recovery = News for Francesco Ruschi between Dolfin and Zaguri. Conservation problems and proposals for a Venetian recovery |
Il capitale culturale - 2024
La raccolta inedita di rilievi di età carolingia dal santuario di S. Girio a Potenza Picena/The unpublished collection of Carolingian reliefs from the sanctuary of S. Girio in Potenza Picena = The unpublished collection of Carolingian reliefs from the sanctuary of S. Girio in Potenza Picena |
Il capitale culturale - 2024
Rethinking Culture and Creativity: The Challenge of Sustainability. An Introduction |
Il capitale culturale - 2024
Un sostegno sostenibile? Filantropia e produzione di soggetti di mercato per affrontare la crisi ecologica. Evidenze dal caso studio di Torino / A sustainable support? Philanthropy and the production of market subjects to tackle the ecological crisis. Evidence from Turin = A sustainable support? Philanthropy and the production of market subjects to tackle the ecological crisis. Evidence from Turin |
Il capitale culturale - 2024
Telling heritage to see the future. A content analysis on the institutional websites of long-running Italian agrifood brands |
Il capitale culturale - 2024
Unlocking innovative potential: examining the contributions of Creative Europe to the Italian cultural and audio-visual sectors = Unlocking Innovative Potential: Examining the Contributions of Creative Europe to the Italian Cultural and Audio-Visual Sectors |
Il capitale culturale - 2024
Vicende, quadri e gioielli di una nobildonna genovese: Livia Grillo Doria Spinola. Documenti d’archivio/ Events, paintings and jewelry of a genoese noblewoman: Livia Grillo Doria Spinola. Archival documents = Events, paintings and jewelry of a genoese noblewoman: Livia Grillo Doria Spinola. Archival documents |
Il capitale culturale - 2024
Ancona, Baltimora, Londra: riflessioni sulla provenienza e la dispersione di alcune opere di Carlo Crivelli / Ancona, Baltimore, London: Observations on the Provenance and Dispersion of some Works by Carlo Crivelli |
Il capitale culturale - 2024
L’Annunciazione di Ascoli a Venezia e Alvise Albrizzi / The Annunciation with Saint Emidius in Venice and Alvise Albrizzi |
Il capitale culturale - 2024
Carlo Crivelli in mostra: fortuna critica ed espositiva tra la fine dell’Ottocento e la prima metà del Novecento / Carlo Crivelli on Display: Critical and Exhibition Fortunes between the End of the Nineteenth Century and the First Half of the Twentieth Century |
Il capitale culturale - 2024
Carlo Crivelli negli anni settanta del Quattrocento. Forme e stile dei polittici di Fermo, Ascoli Piceno e Montefiore dell’Aso / Carlo Crivelli in Seventies. Forms and Style of the Fermo, Ascoli Piceno and Montefiore dell'Aso Polyptychs |
Il capitale culturale - 2024
Carlo Crivelli: una nuova stagione di studi / Carlo Crivelli: a new Era of Research |
Il capitale culturale - 2024
Contesti culturali di alcune tappe crivelliane nella Marca: Matelica e Camerino / Cultural Contexts of some Crivellian Stages in the Marca: Matelica and Camerino |
Il capitale culturale - 2024
I Crivelli e la Russia / The Crivelli and Russia |
Il capitale culturale - 2024
Gabriel at a grated window. Carlo Crivelli’s London Annunciation of 1486 = Gabriel at a grated window. Carlo Crivelli’s London Annunciation of 1486 / Gabriele davanti a una finestra con grata. L'Annunzione del 1486 di Carlo Crivelli |
Il capitale culturale - 2024
Indice / Table on contents |
Il capitale culturale - 2024
Le Madonne di Macerata e di Corridonia di Carlo Crivelli: due storie a confronto / The Macerata and Corridonia Madonnas by Carlo Crivelli: two Stories in Comparison |
Il capitale culturale - 2024
Una mostra “interferente”. "Carlo Crivelli e i crivelleschi" (Venezia, 1961): una rilettura attraverso gli scritti e l’archivio privato di Pietro Zampetti / An “interfering” Exhibition. "Carlo Crivelli e i crivelleschi" (Venice, 1961): a Reinterpretation trough the Writings and Private Archives of Pietro Zampetti |
Il capitale culturale - 2024
Il polittico di Sant’Emidio di Carlo Crivelli: tecniche e materiali. Dati inediti dall’intervento di restauro del 2020-2021 / The Carlo Crivelli's Polyptych of Saint Emidio: Techniques and Materials. Unpublished Data from the 2020-2021 Restoration |
Il capitale culturale - 2024
Il polittico di Sant’Emidio di Carlo Crivelli: tecniche e materiali. Dati inediti dalle indagini scientifiche del 2020 / Carlo Crivelli’s Polyptych of Saint Emidio: Techniques and Materials. Unpublished Data from the Scientific Investigations of 2020 |
Il capitale culturale - 2024
Una proposta per Petar Jordanić e ancora sull’attività di Carlo Crivelli a Zara / A Proposal for Petar Jordanić and More on the Activity of Carlo Crivelli in Zadar |
Il capitale culturale - 2024
Questione di stile: Carlo Crivelli e i rapporti con la miniatura / Thought of Style: Carlo Crivelli and Manuscript Illumination |
Il capitale culturale - 2024
Relazioni possibili? Milieux umanistici nelle Marche al tempo di Crivelli, tra Filelfo, Piccolomini e Maturanzio. Con novità filologiche sulla Madonna della candeletta / Possible Relationships? Humanistic milieux in Le Marche at the Time of Crivelli, between Filelfo, Piccolomini and Maturanzio. With philological Novelties on the Madonna della Candeletta |
Il capitale culturale - 2024
Sant’Emidio di Ascoli’s Book and Manuscripts with Velvet Covers at the Sublime Porte |
Il capitale culturale - 2024
Signing with Pseudoscript: Its Presence and Functions in the Oeuvre of Carlo Crivelli = Signing with pseudoscript: Its presence and functions in the oeuvre of Carlo Crivelli / La firma con pseudoscrittura: La sua presenza e le sue funzioni nell'opera di Carlo Crivelli |
Il capitale culturale - 2024
La tela di Carlo Crivelli e il sottile fil rouge con Venezia tardogotica /Carlo Crivelli’s Canvas and the subtle fil rouge with Late Gothic Venice |
Il capitale culturale - 2024
Tela, tavola, tipologia e tecnica nei Crivelli / Canvas, Panel, Typology, and Technique in the Crivelli Brothers |
Il capitale culturale - 2024
Tradizione e innovazione nella tarda attività di Carlo Crivelli: il caso della pala di San Francesco a Fabriano /Tradition and Innovation in Carlo Crivelli's Late Activity: The Case of the San Francesco Altarpiece in Fabriano |
Il capitale culturale - 2024
L’ultimo Crivelli. Nuovi documenti, ipotesi e proposte sulle opere per Camerino, Fabriano e Matelica: la committenza e il contesto / The Last Crivelli. New Documents, Hypotheses and Proposals on Works for Camerino, Fabriano and Matelica: Their Patronage and Context |
Il capitale culturale - 2024